Blog

Indu-Sol VORTEX rapport 2022: veranderde vraag aan de Netwerkbeheer servicepartner

Jaarlijks publiceert Indu-Sol het VORTEX rapport, met daarin de trends en ontwikkelingen die zij zien in de markt op het gebied van industriële datanetwerken. Op basis van meer dan 400 meetopdrachten die Indu-Sol heeft uitgevoerd in 2021 maken zij op dat de gewenste continuïteit in de productie heeft geleid tot een heroverweging van de service-eisen in de maakindustrie. Digitalisering, netwerksystemen en ondersteuning op afstand vereisen conceptueel advies, netwerk overstijgende integratie van communicatiesystemen en continue ondersteuning op afstand buiten een specifiek project om.

Veranderende vraag

De rol van Indu-Sol is veranderd in de loop der jaren. Waar zij in 2002 begonnen als hulp bij spoedeisende gevallen, veranderde dit naar een meer adviserende rol en vervolgens naar een meer strategisch partnerschap. De rol die Indu-Sol nu op zich neemt is de rol van een life coach, waarbij alle geautomatiseerde en continue monitoring gedaan wordt onder het toezicht van Indu-Sol voor een optimale prestatie op alle gebieden.

Redenen om meetopdrachten door Indu-Sol in te zetten

Sinds Indu-Sol meetopdrachten uitvoert is het aandeel opdrachten voor PROFIBUS afgenomen en PROFINET toegenomen. Het aandeel PROFINET is sinds 2020 groter dan het aandeel PROFIBUS. Wat ook opvalt is dat van alle PROFINET opdrachten maar 10% noodgevallen (SOS) zijn, ten opzichte van PROFIBUS waar dat op 30% ligt.

 

Type foutmeldingen in 2021

Gezien het hoge percentage meetopdrachten gericht op Ethernet gebaseerde netwerken ligt de oorzaak van slechte communicatie vaak bij apparaten en software. Het aantal foutmeldingen van EMC neemt juist af van 36% in 2015 naar 10% in 2021. Daarentegen wordt er geconstateerd dat netwerken vaak ondermaats zijn en niet voldoen aan fysieke vereisten die worden gesteld in termen van bandbreedte. Hierdoor wordt proces van digitalisatie vertraagd. Samen met foutieve kabellengtes en EMC zijn 20% van alle fouten die in 2021 gevonden zijn te wijten aan systematische en vermijdbare planningsfouten waarvan de effecten pas tijdens de werking zichtbaar worden en tegen hoge kosten gecorrigeerd moeten worden.

 

Netwerkbeheer servicepartner betrekken bij de planningsface

Om fouten en problemen in nieuwe gebouwen en faciliteiten te voorkomen en om kosten te besparen is het belangrijk om de netwerkbeheer servicepartner vanaf het begin mee te nemen in de planningsfase. Zij weten precies wat nodig is en vereist wordt en zo voorkom je bijvoorbeeld dat er een extra netwerk naast gelegd moet worden. Als je maximaal wilt profiteren van digitalisering in de industrie, leg dan voor de backbone van het netwerk alvast een 8-aderige kabel in plaats van de standaard 4-aderige. Als deze installatie in de toekomst wordt opgewaardeerd van 100 MBit naar 1 GBit dan zijn de switches relatief snel vervangen, maar voor lange backbone-kabels is dat erg lastig.

Gebruikers willen steeds vaker dat Indu-Sol een logische scheiding van meerdere gekoppelde netwerken via VLAN as a service instelt. Ze eisen daarbij een duidelijke intergratie van individuele rapportageconcepten. Een voorbeeld daarvan is hieronder te zien.

Wilt u het gehele VORTEX rapport lezen, stuur dan een mail naar korpel@prokorment.nl. U ontvang het hele rapport dan op korte termijn in uw mailbox.

 

Heeft u vragen over de uitkomsten van dit rapport of benieuwd wat het voor u kan betekenen, bel of mail dan naar Prokorment.

 

About Hans

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *